
Twaalf jaar geleden formeel geboren op 26 oktober 2001. De tijd van de basisschool is voorbij! Op naar hogere sferen. Er valt nog veel meer te leren.
Bijvoorbeeld dat Defensie na 12 jaar onverwacht het roer omgooit en naar verluidt met een nieuw plan komt om met dit bijna adolescente ding nagenoeg recht op neer te gaan vliegen. Terwijl uitgerekend dit SVTOL concept, naast de conventionele ‘A’ versie, reeds 12 jaar geleden op aandrang van onze Engelse buren de reden was om verdere ontwikkeling van de JSF aan Lockheed Martin te gunnen. En de extra kosten voor lief te nemen. Voornaamste reden: dure vliegkampschepen in de mottenballen leggen.
Anders dan de destijds al met veel heisa omgeven aanschaf van de F-16 Fighting Falcon, die in vier jaar tijd van toekenning contract tot de eerste operationele F-16 leidde, wordt de niet operationele F-35, óók een uniek ‘mega aerospace project,’ 12 jaar na toekenning van het contract nog steeds geplaagd door groeistuipjes, die duur uitvallen voor de klanten. Mede dankzij het technische, onderhoudsgevoelige SVTOL hoogstandje waarmee de Engelse defensie ter zee, ter land en in de lucht willen vliegen.
Overigens was in de goede oude tijden van de VOC, waaraan een minister refereerde, nog geen sprake dat men als een vrije vogel in de lucht kon vliegen. De overeenkomst evenwel zijnde dat de ondernemende VOC geest destijds ook een peperdure, risicorijke investering vergde, waarop een van alle kanten aangevallen, zwaar verdedigd handelsimperium werd gegrondvest. Dat dan wel weer.
Hier is onder andere de formele geboortedatum te lezen en wat zoal de risicorijke 12-jarige aanloop naar een volwassen JSF project tot nu toe heeft gevergd. Een kleine greep:
“The contract for System Development and Demonstration (SDD) was awarded on 26 October 2001 to Lockheed Martin, whose X-35 beat the Boeing X-32.
One of the main reasons for this choice appears to have been the method of achieving STOVL flight, with the Department of Defense judging that the higher performance lift fan system was worth the extra risk.”
Ondertussen gebeurde nogal wat. Uitstel, oplopende kosten, ‘performance’ problemen, vraagtekens achter operationele inzetbaarheid. Een greep:
“On February 16, 2010 Deputy Defense Secretary Bill Lynn announced that the program will be delayed one year. According to some estimates, overruns could increase the program’s total costs to $388 billion, a 50% increase from the initial price tag.
Many of the program’s financial and technical complications result from the Marine version of the JSF, capable of vertical take-offs and landings. While significant, such overruns are by no means unique in what have become known as aerospace megaprojects.
On 11 March 2010, United States Senate Committee on Armed Services investigated the progress of the JSF program in a meeting with Pentagon officials, emphasizing cost due to the risk of a Nunn-McCurdy process. According to the Government Accountability Office, F-35A cost has risen from $50m in 2002, via $69m in 2007 to $74m in 2010, all measured in 2002 dollars.”
Los staande van het SVTOL concept, wordt het zo langzamerhand niet eens tijd dit jochie aan een toepasselijke test te onderwerpen om zijn verdere toekomst te bepalen? Geen CITO test in dit geval, maar een Pee Eetje.
Ofwel een Parlementaire Enquete, die met de aanschaf van de F-16 zorgvuldig werd vermeden. En indachtig aan de conclusies en aanbevelingen volgend op een eerdere Parlementaire Enquete, welke hier teruggelezen kunnen worden, nadat de onderzoekscommissie was gestoten op “verkwisting van overheidsgeld, onbegrijpelijke besluitvorming, geheimhouding van pijnlijke gegevens en een parade van gekwetste ijdelheid.”
-0-0-0-
Vind ik leuk:
Vind-ik-leuk Laden...
Twaalfjarigen puberen veelal gruwelijk en dat kan nog een behoorlijk aantal jaren doorgaan.
Felicitaties voor de 12 jaar. Zelfstandig er op vliegen kan nog wel even duren. Kost wat maar dan heb je ook niets. Natuurlijk een parlementaire enquête naar dit misbaksel.
Zal de geschiedenis ingaan als een van de grootste megalomane projecten die nooit goed van de grond kwam.
Tja, de pukkeltjes moeten ook nog komen. Kunnen behandeld worden metClearasil.
Uit geheime bron om de goegemeente af te leiden van de meest verschrikkelijke vijand, een PE, wordt gemikt op UATV’s. Unmanned Airborne Tanking Vehicle’s omdat de actieradius betrekkelijk gering is.
Tja, zielige jochies, komen de pukkeltjes ook nog. Kunnen met Clearasil behandeld worden om het ergste te voorkomen.
Dit is wat Ko lijn er van zegt zag ik net:
http://www.nu.nl/binnenland/2943270/luchtmacht-jsf-sterk-gedecimeerd.html
== Als Nederland overgaat tot aanschaf van het JSF-gevechtstoestel, dan is een sterk gedecimeerde luchtmacht het onherroepelijke gevolg. De internationale NAVO-taken kunnen amper worden verricht en langdurende missies als in Afghanistan zijn uitgesloten.
Dat zegt directeur Ko Colijn van het Instituut Clingendael in een reactie op het actuele JSF-dilemma. ==
Ook wordt de naam van Johan Boeder genoemd. Hij houdt al 10 jaar een website bij over de JSF: http://www.jsfnieuws.nl/ Interessant.
Kun je zo een linkje achterlaten naar dit blog 😉
Twaalf jaar alweer. Dat gaat vast verdubbelen voordat er überhaupt een in Nederland is.
Een overzichtelijke inventarisatie, en de illustratie vind ik erg leuk. Maar wordt er echt geen moer(tje) in China geproduceerd? Dat zou heel knap zijn..
Wat de stijgende bedragen betreft, blijf ik me erover verbazen dat tegenwoordig elk project dat bij aanvang op een bepaald bedrag begroot is, altijd zoveel duurder uitpakt.
Misschien was dát in de VOC-tijd anders, vermoed ik dan.
In de 19de eeuw was dat beslist anders. Ik geeft rondleidingen op het Forteiland hier, en mag dan altijd met plezier vertellen dat aannemer Boschhouwers (nu Boskalis) het bouwen in 1880 op zich nam met een begroting van 1 miljoen gulden, maar toen het complex klaar was, in 1888, had het slechts 800.000 gulden gekost.
(De VOC-liefhebber was niet slechts minister maar minister-president, toch?)
Ho,ho, in de buurt van Rotterdam wordt een supergeheime hangaar gebouwd waar gesleuteld kan worden aan die dingen. Onderhoudscontracten & zo, hè.
Selma, ieder onderdeel(tje) en de fabrikant moeten gecertificeerd worden. De herkomst is dan bekend.
Nee, in de VOC-tijd werd winst gemaakt ondanks de hoge investeringen en verliezen aan mensen en materieel. Daar kwam pas de klad in toen de Engelsen Kaapstad veroverden.
De Hanzelijn is overigens goedkoper uitgevallen dan begroot. Kan ook zijn dat ze geleerd hebben uit de Betuwelijn vooral ruim te begroten….
Pingback:“There’s No Way The JSF Will Ever Match The Eurofighter In Aerial Combat” « KING BILLY's REPUBLIC
For the record en na het zomerreces
program may be unaffordable”, auditor say”
Meldt het Center for Public Integrity, “The most costly military program in history might wind up busting the Pentagon budget.”
http://www.publicintegrity.org/2013/06/20/12870/f35-program-may-be-unaffordable-auditor-says?utm_source=email&utm_campaign=watchdog&utm_medium=publici-email
The troubled F-35 fighter jet, which is supposed to serve as the backbone of the U.S. military’s future air combat forces, may cost much more than the nation can afford, a federal auditor told a Senate panel Wednesday.
The “most challenging portions” of the testing have not yet begun, he said. “We haven’t actually tested any combat capability,” Gilmore told senators, adding that there may not be enough time or money for full testing of these crucial capabilities in 2018, as scheduled.
http://www.publicintegrity.org/2013/01/24/12073/close-call-world-s-most-advanced-warplane
http://www.publicintegrity.org/2013/03/01/12262/pentagon-criticizes-f-35-contractors-hands-over-dough
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3465052/2013/06/25/Tegenvallers-Defensie-lopen-op-tot-333-miljoen-in-2018.dhtml
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2008/07/10/pwc-onderzoek-naar-de-effecten-van-deelname-aan-het-joint-strike-fighter-programma.html
07 juli 2008
Nederlandse deelname aan het JSF programma levert circa $ 16 miljard omzet en ongeveer
50.000 arbeidsjaren werkgelegenheid op.
Onderzoek naar de spin-off, spill over en werkgelegenheidseffecten van de deelname door de
Nederlandse industrie aan de ontwikkelings- en productiefase van het JSF programma.
In opdracht van Ministerie van Economische Zaken