
“Wat doe jij hier?”, vraagt psychotherapeut aan Alter Ego. “Verwacht niet dat ik jou de biecht afneem.”
“Ik wordt wakker uit een nachtmerrie”, zegt Alter Ego. Hij wijst naar Paashaas op de sofa. “Hij verleidt mij tot iets dat strafbaar is. Diefstal en heling! Daarom ben ik dit keer persoonlijk meegekomen.”
“Doen we dat soms niet allemaal?” vraagt de psychotherapeut.
Paashaas krabt zich achter de oren, strekt zijn poten, “Was ik maar een buideldier met al die eieren. Daar droom ik over. Jij, Alter Ego, sleur ik als een last op m’n rug overal mee naar toe. Samen met de gestolen eieren, want eieren kan ik niet leggen. Dat verstoort op ruwe wijze mijn levensplezier. Ons samenzijn wordt op deze manier niet tot volle wasdom gebracht.”
Paashaas zucht, haalt diep adem. “Ik sta daar tussen de struiken in de border en denkt vol schuldgevoel aan de Tien Geboden. Gij zult niet stelen. Eert uw vader en uw moeder hoort daarbij. Zij waren tenminste nog goudeerlijk.”
“Doen we dit soms niet allemaal?“, vraagt de psychotherapeut.
“Kan zijn”, antwoordt Alter Ego, “maar Paashaas is een borderliner. Ik probeer hem op te beuren en uit zijn verstarde zelfbeeld te halen door mijn liefde voor pinksterbloemen met hem te delen. Vergeefs. Dan leg ik maar een ei onder z’n kont. Kan hij in zijn eenzaamheid tenminste daarop broeden”.
“Doen we zoiets soms niet allemaal?“, vraagt de psychotherapeut.
“Ik broed inderdaad van alles uit”, zegt Paashaas, “Daarom weet ik een ding zeker. Alter Ego’s pinksterbloementherapie is zó ontzettend déjà-vu.”
“Vinden we dit soms niet allemaal?“, vraagt de psychotherapeut.
“Ik in ieder geval”, antwoordt Paashaas. Soms zeg ik tegen mijzelf, kom op, herrijs uit deze tuin, stap weer in het leven! Ga eens zwart werken tijdens Sinterklaas, verandering van spijs doet eten! Maar bij het eerste zuchtje tegenwind tuimel ik om en moet Alter Ego mij weer overeind zetten. Een keer per jaar een aantal loopjes naar het kippenhok of legbatterij met Alter Ego op m’n rug lukt nog net. Bij de juiste maanstand overal gestolen eieren verstoppen, daarna weer terug naar m’n stekje in de border. Wij dieren worden daardoor instictief gedreven.”
“Doen we dit soms niet allemaal?“, vraagt de psychotherapeut.
“Meneer de psychiater”, zegt Alter Ego,”Paashaas kan best …” Psychotherapeut breekt Alter Ego af. “Psycholoog, Alter Ego! Ik ben psycholoog! Als ik psychiater was, had Paashaas hier niet op de sofa gelegen. Dan had ik medicijnen voorgeschreven.” Hij kijkt naar Paashaas en denkt, “Of hem platgespoten.”
Psychotherapeut wendt zich tot Paashaas “Hoe vul jij je tijd eigenlijk, Paashaas?”
“Ik verkoop rust”, zegt Paashaas.
“Zeventig cent per minuut”, vult Alter Ego hoofdschuddend aan. “Ik ben zijn beste klant.”
“Doen we dit soms niet allemaal?“, vraagt de psychotherapeut.
Psychotherapeut wrijft nadenkend over z’n kin. “Paashaas, jouw symboliek ligt opgesloten in een ver voornamaals. Je klampt krampachtig vast aan rituelen en symbolen uit een ver, ver verleden. Je jaarlijkse loopjes zijn een ritueel. De bont geschilderde eieren staan symbool voor relikwieën, die inmiddels in een ander jasje zijn gestoken.”
“Hmm…”, Paashaas slaat zijn ogen ten hemel, “Ja, is enigzins herkenbaar. De wereld staat bol van rituelen en bonte symbolen, die niet doorgeprikt worden. Ik mag weliswaar geen eieren stelen, maar die eieren zijn voor mij een tastbaar symbool voor hoopvol leven, waarin ook voor mij een ander leven ligt opgesloten. Zoiets als Deus et maxima …”
Nu breekt psychotherapeut Paashaas af. “Bedoel je Deus ex machina, Paashaas?”, vraagt psychotherapeut. “Deus et maxima is een Freudiaans cognitieve metafysische verspreking, die recentelijk vaker opduikt om nog onduidelijke redenen. Deus ex machina is het, Paashaas! Maar verkijk je niet, Nietsche moest vroeger daarover al wenen, kreeg er migraines van en zocht zijn heil bij een Freud-adept in Wenen.”
“Ja, dat bedoel ik, precies, Deus ex machina. Sorry voor de verspreking, zo was het niet bedoeld. Zoek er vooral niets achter. Dat maakt het nodeloos ingewikkeld. Mijn relatie met Alter Ego wil ik niet nog meer verstoren”, zegt Paashaas. “Ik ken mijn klassiekers en wonderlijke Pappenheimers. Deus ex machina, een goddelijk wonder op het allerlaatste moment. Redding uit de hemel door de Goden! Wat een theater! …”
“…Anderen wanen zich in Jurrassic Park, maar mij wordt een theater ex kippenhok of legbatterij opgedrongen. Nee, dan Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes, die vernamen de wonderbare redding van een teloor gegaan leven nog uit de eerste hand. Mijn eieren zijn zo’n redding niet gegund. Mij rest alleen een kippenhok en tuin als theater en blijf met lege voorpoten achter.”
“Denken we soms niet allemaal zo?“, vraagt de psychotherapeut.
Paashaas zucht diep en haalt adem, “Dat betwijfel ik, maar ik kan slechts eieren verstoppen, die mij hardvochtig worden ontnomen. Alom is de begeerte naar nieuw leven blijkbaar groot. Door ontzetting versteend, uitgehakt in hout, van plastic of van chocolade blijf ik verbijsterd achter, waarin zelfs Alter Ego niet kan doordringen. Na Pasen weggezet op een plank in de garage of omgesmolten tot een chocoladeklaas. En dan komt Alter Ego met een pinksterbloementherapie aanzetten? Waar haalt-ie het vandaan! Zoiets is voor mij toch onbereikbaar? Het is alles zó liefdeloos. Zo uitzichtloos. En ik ben echt niet de enige, die er zo over denkt.”
“Meneer de psychotherapeut”, komt Aller Ego ertussen, “ik zeg zo vaak tegen Paashaas, dat er alternatieven zijn die perspectief bieden.”
“Ontwaak, Paashazen der Aarde!”, roep ik in zijn oren, “Paashazen, maak een wild geraas! Werp af uw lot, het leven is geen loterij! Neem uw stok op en wandel naar de baas van Sinterklaas in Rome. Onderweg overal onderkomen! Paashazen, strijdt rij aan rij voor erkenning van jullie onschatbare waarde!…”
“… Maar Paashaas verdomt het, hij wil niet luisteren, laat staan iets doen. Indolentie vult zijn gemoed van top tot teen. Om moedeloos van te worden!”
“Maken we dit soms allemaal niet mee?“, vraagt de psychotherapeut.
“Ja,” zegt Paashaas, “en nog veel meer. Alter Ego en ik hebben onze vader en moeder altijd geëerd. Zij waren voor ons de Koning en de Koningin des Levens. Zoals gezegd, goudeerlijk waren ze. We hebben hen aanbeden, slechts zelden vervloekt. Maar ze zijn spoorloos verdwenen, meegesleurd in stortvloeden van symboliek en rituelen. Nooit meer teruggekomen. We weten niet eens waar ze zijn gebleven. Tot overvloed van ramp heb ik nu zelfs geen eieren meer en ben alleen achtergelaten met Alter Ego, die alsmaar in de weg zit. Het is alles zó liefdeloos. Zo on-ge-lóóf-lijk liefdeloos. Het áller-, állerergste, er komt geen einde aan. Het is domweg niet meer te bevatten!”
“Begrijpen we het soms allemaal niet?“, vraagt de psychotherapeut.
“Ja, meneer de psycholoog”, beaamt Alter Ego, “alweer zó déjà-vu. Wij hebben dit samen allemaal gedacht, gedaan, meegemaakt, gedeeld, nooit begrepen en elkaar soms vergeven. Daarom houden we van elkaar”.
Psychotherapeut staat op, kijkt peinzend naar buiten op de tuin. “Holy shit, morgen is het alweer Pasen, ik moet het het gras nog maaien”, denkt hij, “Die twee hebben nog een lange weg te gaan voordat openbaringen hen het licht laten zien. Tegen die tijd ben ik, Deo volente, psychiater. Zeven euro per minuut. Plus een vette bonus voor de medicijnen.“
-o-o-o-
Vind ik leuk:
Like Laden...
Is wel een vakman die psychotherapeut. Met zulke duidelijk vragen wordt je al schizofreen als je het al niet was. Die voorziene carrière wordt een eitje.
Het is een zooitje, King Billy. Ooit is het fabeldier als pedagoog uit Duitsland gehaald, omdat de dreiging met de zak door Sinterklaas uitgewerkt was tegen de tijd dat de lente je op stoute gedachten en handelingen kon brengen. Er werd een paradoxaal ritueel geconstrueerd, waardoor alleen de brave kinderen een ei kregen. Een oud ei bij voorkeur, maar de Germaanse vruchtbaarheidssymboliek behield het. Kinderen worden er nog steeds opgewonden van.
Dat is niet vreemd. De haas is op aarde gekomen als het incognito van de vruchtbaarheidsgodin Eastra. Half-krankzinnig, bloeddorstig, maar ook vrijgevig speelde ze voor “de ‘gekke’ maartse haas in het paarseizoen aan het begin van de lente”. Als heidense haas kreeg ze een christelijk jasje en kwam via een vertaler in de 19e eeuw naar Nederland om het Pasen hier op te vrolijken, zodat iedereen het ging vieren en niet alleen de orthodoxe christenen. Het grootbrengen van kinderen door ze klein te houden, wat typisch was voor deze eeuw, werd er effectief mee ondersteund.
Het allochtoon fabeldier uit het 17e eeuwse Duitsland herstelde tevens het vroegere Christelijke gebruik van eieren. Wat vanaf de 20ste eeuw door de commercie werd uitgebuit om zoveel mogelijk paasbrunches te verkopen. Van ‘oorsprong’ werden oude eieren geverfd en in de grond gestopt. Nu worden gekookte eieren geverfd gegeten en zouden chocolade eieren.in de tuin verstopt worden. Alle kinderen mogen ernaar zoeken en weer opgraven. Zinlozer kan men de geschiedenis niet maken.
@Aad Verbaast, nog is wetenschappelijk niet bewezen dat elke dag een eitje gezond is.Pasen en psychologie ontlenen mede daaraan hun bestaansrecht, De logica mag je ontgaan, maar in de Bijbel is nauwelijks een verwijzing naar eieren te vinden. En al helemaal niet tijdens de Wederopstanding. Wordt verwezen naar eieren, dan vaak dan naar ‘adderengebroed’. Psychologie en de woestijn waarin we leven zijn complementair.
@artafterallart. Dank voor de toelichting. Ook jij kent je klassiekers. Een vrolijk Pasen kann jou haast niet ontgaan. Overigens is de witte Paashaas vervangen door kruidenplantjes en staat inmiddels weer in de garage.
@King Billy: ik kwam dit vandaag tegen. Misschien kan dat wat licht in de duisternis en aan het einde van de tunnel geven: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/20/wat-doen-het-paasei-en-de-paashaas-in-het-paasverhaal/
@Aad Verbaast. Liet bij het artikel van die dominee, -opgeleid in Kampen!- het volgende commentaar achter:
De draai die aan het verhaal wordt gegeven door een ethische, mentale ommezwaai van een verkrachter als voorbeeld te nemen, is hoogst ongelukkig. Dit voorbeeld past met hetzelfde gemak in een modern sprookje, waarvan een stichtende werking moet uitgaan.
Om te beginnen heeft die therapeut gelijk, om twee redenen. 1) We doen het allemaal zo en 2) Voor 7 euro per minuut zou ik ook niet snel genoeg van mezelf krijgen.
Alter ego probeert paashaas ervan te overtuigen dat hij de zaken anders moet aanpakken. Allemaal leuk en aardig, maar als paashaas dat zelf niet wil, dan is dat zijn eigen keus. Bovendien, als paashaas iets anders zou gaan doen dan eieren jatten en verstoppen, dan zou hem dat ook geen voldoening schenken. Leer mij die jankers kennen!
Ik geloof overigens al lang niet meer aan die koppeling tussen het bijbelgeleuter en de moderne tijd. Waarbij je modern heel ruim mag nemen. Hoop, lijden, je herboren voelen, het is allemaal heel menselijk, maar het heeft niks met wat voor Jezus dan ook te maken. Dat is immers slechts een middel om de macht bij bepaalde groeperingen te houden.
Recent hersenonderzoek wijst uit dat gekkigheid en religie heel dicht bij elkaar liggen, zowel figuurlijk als letterlijk in de hersenen. Je zult de zware Amerikaanse misdadigers de kost moeten geven die na een verblijf in de cel diepregligieus geworden zijn. Dezelfde malligheid minus de moord na afloop. Hoewel dat laatste nog maar de vraag is.
Enfin, ik wilde eigenlijk reageren op het feit dat er ook nog eens twéé paasdagen zijn. Is-ie twee keer opgestaan soms?
Prettige avond verder. 😉
@Cornutus, windt je niet al teveel op! Anders verpest je voor jezelf Tweede Paasdag, die is bedoeld om bij te komen van alle opwinding over een herrijzenis, die nooit heeft plaats gevonden.
Even doorgraven, maar dan heb je ook wat:
Produktie forecast voor eieren in de EU in 2014 bedraagt 7276 miljard eieren. (consumptie en broedeieren, (83%/17%)
https://circabc.europa.eu/faces/jsp/extension/wai/navigation/container.jsp
Pashaas wint het van de Kerstman in Duitsland. 204 miljoen Choco-hazen versus 144 miljoen Choco-klazen in 2013 met 12.9 inwoners onder de 18 jaar. Voornaamste reden de maanstanden, waardoor een late Pasen.
Lindt doet in zijn reclame ook doelbewuste pogingen, jonge meisjes verliefd te maken op chocohazen. Dat zouden ze met die vieze ouwe kerstmannen nooit durven.
Marktvervalsend zijn tegenwoordig de chocolade teddyberen van Lindt, voor niet-christenen en ongeduldigen.
@Emigrant. Icoontje met een grijns.
Riekt naar een chocoladevariant op de Gummibärchen van Haribo. Zit ook blogje in: “Het liefdesleven van Gummibärchen in een plastic zakje”.
Gek genoeg kan het stellen van steeds dezelfde vraag in een andere vorm wonderen doen.
Je vraagt je dan af of zo’n psychotherapeut daar al die jaren voor heeft moeten studeren.
Alsmaar blijven herhalen, is ook iets om knettergek van te worden, @appelvrouw.
Zo’n psych is toch ook gek?